Zamknij

MEN: po ewaluacji ewentualne modyfikacje w sprawie obowiązkowych prac domowych

05:48, 16.05.2025 Aktualizacja: 05:55, 16.05.2025
Skomentuj PAP PAP

W kwietniu minął rok od wprowadzenie w życie zmian przepisów dotyczących zadawania i oceniania prac domowych w szkołach. Zgodnie z przepisami obowiązującymi od kwietnia 2024 roku w klasach I-III szkoły podstawowej prace domowe nie są zadawane, natomiast w klasach IV-VIII prace domowe mogą być zadawane, ale uczniowie nie otrzymują z nich ocen. 

Wiele osób krytykuje to rozwiązanie. Do ewentualnych kolejnych zmian w przepisach dotyczących zadawania prac domowych odniosła się w odpowiedzi na interpelację poselską wiceministra edukacji. 

„Ewaluację ww. przepisów przeprowadzi Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy. Badania przeprowadzane przez IBE-PIB mają pokazać, jak rozporządzenie zostało wdrożone w różnych szkołach. W ramach badania zostaną m.in. zebrane opinie nauczycieli oraz uczniów, zostanie również przeanalizowane, jak zmienią się wyniki egzaminów po roku szkolnym 2024/2025 (względem zeszłych lat) w szkołach, które zaprzestały zadawania prac domowych, w porównaniu do szkół, które od lat prac domowych nie stosowały (metoda różnic w różnicach, ang. Difference-in-Difference). Na podstawie wniosków z badań będą podejmowane decyzje o kierunku ewentualnych modyfikacji obecnie funkcjonujących rozwiązań” – poinformowała Katarzyna Lubnauer

Wiceministra podkreśliła też, że co do zasady wyników egzaminu ósmoklasisty nie można porównać z wynikami z lat ubiegłych. Jak argumentowała, w latach  2021–2024 podstawą przeprowadzenia egzaminu ósmoklasisty były tzw. wymagania egzaminacyjne, natomiast w obecnym roku szkolnym podstawą przeprowadzania tego egzaminu są wymagania określone w podstawie programowej kształcenia ogólnego.

Katarzyna Lubnauer zaznaczyła też, że obecnie istnieje możliwość zadawania zadań domowych w szkołach podstawowych. 

„W aktualnym stanie prawnym, nauczyciel w szkole podstawowej ma prawo zadać pracę domową. Ograniczenia dotyczą dwóch wybranych form pracy domowej: pisemnej oraz praktyczno-technicznej” – wyjaśnia wiceministra

Z wyjaśnień wynika, że MEN zadecydowało o tym, by nauczyciel nie mógł wystawiać ocen za dobrowolną pracę pisemną ze względu na kwestię autorstwa wykonanej pracy. Jak czytamy w odpowiedzi na interpelację: „W opinii Ministerstwa Edukacji Narodowej w dobie rosnącego wpływu nowoczesnych technologii na edukację i możliwości powszechnego wykorzystywania przez uczniów m.in. sztucznej inteligencji i specjalnych aplikacji na telefonach komórkowych – wątpliwe jest ocenianie pracy, co do której nie ma pewności, kto jest jej autorem. Nie przyczynia się to bowiem do realnego rozwoju i postępów w nauce, tylko sprowadza się do procesu powielania wygenerowanych treści”. 

mo/

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

OSTATNIE KOMENTARZE

0%