Zamknij

RPO apeluje: nie ma spójnych przepisów regulujących szkolnictwo dla mniejszości narodowych

PAP 06:09, 13.09.2025 Aktualizacja: 06:22, 13.09.2025
Skomentuj PAP PAP

Na konieczność doprecyzowania przepisów ustawy – Prawo oświatowe oraz ustawy o systemie oświaty zwrócił uwagę zastępca RPO Adam Krzywoń w wystąpieniu do resortu edukacji. 

„W obecnym, niejasnym stanie prawnym środowiska mniejszościowe obawiają się, że wieloletnia praktyka polegająca na zamieszczaniu w statucie szkoły publicznej postanowienia o objęciu wszystkich uczniów obowiązkową nauką języka mniejszości zostanie zakwestionowana także w odniesieniu do szkół, w których zajęcia prowadzone są w języku mniejszości” – zwrócił uwagę RPO

Rzecznik przypomniał, że Komitet Ministrów Rady Europy wezwał Polskę do podjęcia pilnych działań na rzecz zapewnienia edukacji na wszystkich poziomach w języku białoruskim, niemieckim, kaszubskim, łemkowskim i ukraińskim  jako języku nauczania. 

Krzywoń wskazał również, że w jednej ze szkół dla mniejszości wprowadzono doraźne rozwiązanie w postaci eksperymentu pedagogicznego, polegającego na objęciu wszystkich uczniów liceum, którzy zgłoszą chęć udziału, obowiązkową nauką języka mniejszości.

„Rozwiązanie to, choć pozwala na chwilowe odciążenie lokalnej społeczności mniejszościowej dążącej do zachowania dotychczasowego charakteru szkoły, nie rozwiązuje problemu braku spójności przepisów regulujących szkolnictwo dla mniejszości zawartych w ustawie – Prawo oświatowe oraz w ustawie o systemie oświaty” – podkreślił 

Rzecznik Praw Obywatelskich zasygnalizował, że brak odpowiednich uregulowań prawnych w odniesieniu do organizacji szkolnictwa mniejszości negatywnie wpływa na stabilność funkcjonowania nie tylko szkół publicznych, w których nauka języka mniejszości prowadzona jest w formie dodatkowej czy dwujęzycznej, ale także szkół, w których nauka prowadzona jest w języku mniejszości.

Adam Krzywoń po raz kolejny zwrócił się z prośbą do Ministerstwa Edukacji Narodowej z prośbą o przekazanie informacji w powyższej sprawie. 

W poprzedzającej odpowiedzi resortu edukacji wiceministra Katarzyna Lubnauer poinformowała, że ustawa o systemie oświaty w art. 44q określa warunki ukończenia przez ucznia szkoły ponadpodstawowej. Uczeń kończy szkołę ponadpodstawową, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej otrzymał ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć z języka mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub języka regionalnego pozytywne końcowe oceny klasyfikacyjne. W przypadku, jeżeli dany uczeń ukończy szkołę w oddziale, w którym jest prowadzona nauka języka mniejszości narodowej, a złożył we właściwym terminie oświadczenie o rezygnacji z nauki języka mniejszości i nauki własnej historii i kultury , na świadectwie ukończenia szkoły nie będzie mógł mieć wpisanej końcowej oceny klasyfikacyjnej z tego przedmiotu. W związku z tym, uczeń nie ma obowiązku przystępować do egzaminu maturalnego z języka mniejszości narodowej jako przedmiotu obowiązkowego. Natomiast może przystąpić do egzaminu maturalnego z danego języka mniejszości narodowej, zdawanego jako przedmiot dodatkowy, jeżeli wyrazi takie życzenie w deklaracji.
 

mo/

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarze (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

OSTATNIE KOMENTARZE

0%