Na konieczność doprecyzowania przepisów ustawy – Prawo oświatowe oraz ustawy o systemie oświaty zwrócił uwagę zastępca RPO Adam Krzywoń w wystąpieniu do resortu edukacji.
„W obecnym, niejasnym stanie prawnym środowiska mniejszościowe obawiają się, że wieloletnia praktyka polegająca na zamieszczaniu w statucie szkoły publicznej postanowienia o objęciu wszystkich uczniów obowiązkową nauką języka mniejszości zostanie zakwestionowana także w odniesieniu do szkół, w których zajęcia prowadzone są w języku mniejszości” – zwrócił uwagę RPO
Rzecznik przypomniał, że Komitet Ministrów Rady Europy wezwał Polskę do podjęcia pilnych działań na rzecz zapewnienia edukacji na wszystkich poziomach w języku białoruskim, niemieckim, kaszubskim, łemkowskim i ukraińskim jako języku nauczania.
Krzywoń wskazał również, że w jednej ze szkół dla mniejszości wprowadzono doraźne rozwiązanie w postaci eksperymentu pedagogicznego, polegającego na objęciu wszystkich uczniów liceum, którzy zgłoszą chęć udziału, obowiązkową nauką języka mniejszości.
„Rozwiązanie to, choć pozwala na chwilowe odciążenie lokalnej społeczności mniejszościowej dążącej do zachowania dotychczasowego charakteru szkoły, nie rozwiązuje problemu braku spójności przepisów regulujących szkolnictwo dla mniejszości zawartych w ustawie – Prawo oświatowe oraz w ustawie o systemie oświaty” – podkreślił
Rzecznik Praw Obywatelskich zasygnalizował, że brak odpowiednich uregulowań prawnych w odniesieniu do organizacji szkolnictwa mniejszości negatywnie wpływa na stabilność funkcjonowania nie tylko szkół publicznych, w których nauka języka mniejszości prowadzona jest w formie dodatkowej czy dwujęzycznej, ale także szkół, w których nauka prowadzona jest w języku mniejszości.
Adam Krzywoń po raz kolejny zwrócił się z prośbą do Ministerstwa Edukacji Narodowej z prośbą o przekazanie informacji w powyższej sprawie.
W poprzedzającej odpowiedzi resortu edukacji wiceministra Katarzyna Lubnauer poinformowała, że ustawa o systemie oświaty w art. 44q określa warunki ukończenia przez ucznia szkoły ponadpodstawowej. Uczeń kończy szkołę ponadpodstawową, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej otrzymał ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć z języka mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub języka regionalnego pozytywne końcowe oceny klasyfikacyjne. W przypadku, jeżeli dany uczeń ukończy szkołę w oddziale, w którym jest prowadzona nauka języka mniejszości narodowej, a złożył we właściwym terminie oświadczenie o rezygnacji z nauki języka mniejszości i nauki własnej historii i kultury , na świadectwie ukończenia szkoły nie będzie mógł mieć wpisanej końcowej oceny klasyfikacyjnej z tego przedmiotu. W związku z tym, uczeń nie ma obowiązku przystępować do egzaminu maturalnego z języka mniejszości narodowej jako przedmiotu obowiązkowego. Natomiast może przystąpić do egzaminu maturalnego z danego języka mniejszości narodowej, zdawanego jako przedmiot dodatkowy, jeżeli wyrazi takie życzenie w deklaracji.
mo/
Ulica Szkolna w Rokitnie Szlacheckim tonie w dziurach!
Po prostu wstyd, aby w XXI wieku były jeszcze w Polsce drogi z dziurami, jak ser szwajcarski.
Piotr
14:55, 2025-05-20
Krzysztof Cugowski porwał publiczność w Zawierciu!
Świetny koncert. Jednak autor artykułu podaje nieprawdziwe informacje. Krzysztof Cugowski na tym koncercie nie zaprezentował utworów Takie Tango i Bal wszystkich świętych.
Agata
21:34, 2025-02-04
Uroczysta Przysięga Wojskowa Żołnierzy w Zawierciu
jak zwykle Wasi reporterzy na miejscu:)
speedo
06:14, 2024-12-03
Jak spełniono marzenia strażaków z Zawiercia?
Nic nowego znowu władza piastuje swojego 👎
Henryk
18:22, 2024-11-11
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz