Raport ekspertów PAN zawiera wnioski dotyczące funkcjonowania AI w polskich szkołach a także najistotniejsze rekomendacje dla szkół, procesu uczenia oraz ministerstwa edukacji.
„Podstawowe wyzwanie dla kadr oświaty polega na odpowiednim wdrożeniu tych technologii w sposób etyczny i skuteczny, tak aby wspierały one proces dydaktyczny, jednocześnie nie prowadząc do negatywnych konsekwencji” – podkreślono w raporcie
Eksperci zwrócili uwagę, że wobec szybkiego rozwoju sztucznej inteligencji szkoła powinna stać się miejscem nabywania przez uczniów kompetencji do skutecznego ale i odpowiedzialnego posługiwania się nią. Zakazy i ograniczenia w jej stosowaniu są w ocenie naukowców bezzasadne.
„Powinniśmy na nowo zdefiniować cele edukacyjne szkoły” – czytamy w białej księdze
W analizie odniesiono się też do ogłoszonych przez MEN priorytetów polityki oświatowej rok szkolny 2025/2026, gdzie jeszcze silniej zamanifestowano związki z AI i tematami jej pokrewnymi.
Jak wskazano, kluczowymi aspektami procesu nauczania i uczenia się, na które AI może wywierać wpływ powinny być: kreatywność, myślenie krytyczne, analizowanie i wnioskowanie.
Autorzy raportu wytknęli również błędy – zarówno w odniesieniu do ministerstwa edukacji, jak i władz na każdym szczeblu.
„Niestety jak dotąd ani Rząd RP, ani władze samorządowe województw oraz miast i ich ogólnopolskie korporacje nie podjęły działań adekwatnych do wagi wyzwań i problemów występujących w środowisku szkolnym w związku z upowszechnieniem dostępu do narzędzi i sztucznej inteligencji” – podkreślono
Z badań wynika, że w szkołach wśród dyrektorów, nauczycieli oraz pracowników administracyjnych odczuwalny jest głęboki deficyt zrozumienia tego, czym jest AI i jaką rolę może pełnić w edukacji oraz zarządzaniu placówką edukacyjną.
„Rekomendujemy zatem pilne zaprzestanie organizacji szkoleń w dotychczasowym modelu, nieadekwatnym do potrzeb i programowo nietrafionym, i wyrażamy gotowość wsparcia MEN w przygotowaniu modelu podnoszenia poziomu kompetencji w zakresie AI, który będzie adresował oczekiwania i wyzwania środowiska nauczycieli wszystkich przedmiotów i będzie dostosowany do potrzeb rynku pracy, na którym dzisiejsi uczniowie szkół znajdą się w perspektywie kilku lat” – ogłosili eksperci PAN
Zaznaczono również, jak dużą rolę pełni i w najbliższych latach będzie pełnić AI w odniesieniu do kształcenia zawodowego. Zdaniem ekspertów powinno ono nie tylko przygotowywać uczniów nie tylko do biernego używania gotowych narzędzi AI, ale również do ich świadomego wdrażania i adaptowania w konkretnych branżach.
Wielki potencjał AI dostrzeżono też w edukacji włączającej. Podkreślono jednak, że musi ona służyć wspieraniu różnorodności a nie jej maskowaniu.
Z pełną treścią raportu można się zapoznać tutaj.
Ulica Szkolna w Rokitnie Szlacheckim tonie w dziurach!
Po prostu wstyd, aby w XXI wieku były jeszcze w Polsce drogi z dziurami, jak ser szwajcarski.
Piotr
14:55, 2025-05-20
Krzysztof Cugowski porwał publiczność w Zawierciu!
Świetny koncert. Jednak autor artykułu podaje nieprawdziwe informacje. Krzysztof Cugowski na tym koncercie nie zaprezentował utworów Takie Tango i Bal wszystkich świętych.
Agata
21:34, 2025-02-04
Uroczysta Przysięga Wojskowa Żołnierzy w Zawierciu
jak zwykle Wasi reporterzy na miejscu:)
speedo
06:14, 2024-12-03
Jak spełniono marzenia strażaków z Zawiercia?
Nic nowego znowu władza piastuje swojego 👎
Henryk
18:22, 2024-11-11
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu zawiercie365.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz