Zamknij

RPD zgłosiła uwagi do nowej podstawy programowej z WF

06:50, 04.06.2025 Aktualizacja: 07:06, 04.06.2025
Skomentuj PAP PAP

Rzecznik Praw Dziecka przedstawiła uwagi do dwóch rozporządzeń Ministerstwa Edukacji Narodowej dotyczących: podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia.

W obu projektach podkreślono konieczność dostosowania form aktywności fizycznej do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów. Rzecznik zwróciła jednak uwagę, że nowe przepisy powinny dodatkowo wyraźnie akcentować potrzebę umożliwienia zwolnienia z zajęć uczniom zgłaszającym dolegliwości zdrowotne. Jej zdaniem istotne jest również uwzględnienie w regulacjach usprawiedliwionej nieobecności na lekcjach wychowania fizycznego.

„Przytoczona wytyczna dotycząca uwzględniania przy ocenie systematyczności udziału w zajęciach jest czasami interpretowana w ten sposób, że brak udziału ucznia w ćwiczeniach na zajęciach wychowania fizycznego z powodu dolegliwości zdrowotnych negatywnie wpływa na ustalaną ocenę klasyfikacyjną z wychowania fizycznego” – napisała Monika Horna-Cieślak dodając, że praktyka ta prowadzi do sytuacji, gdy dzieci aktualnie niezdolne do ćwiczeń biorą udział w zajęciach.

RPD odniosła się też do kwestii testów sprawnościowych. W przypadku klas I–III proponowana podstawa programowa przewiduje obowiązek przeprowadzenia w każdej klasie testów sprawnościowych (analogicznych jak dotychczas w przypadku uczniów klas IV–VIII szkół podstawowych), które mają pomóc w planowaniu ćwiczeń dostosowanych do potrzeb uczniów.

Zdaniem Horny-Cieślak, z przepisów prawa nie wynika wprost, że uczniowie mają obowiązek udziału w testach organizowanych przez nauczyciela.

„Zdaniem RPD (…) nie niweluje to ryzyka związanego z dyskryminacją uczniów o mniejszej sprawności ruchowej i może stać się przyczyną niechęci do podejmowania aktywności fizycznej” – czytamy w komunikacie.

Monika Horna-Cieśla zaproponowała, by w ramach podstawy programowej wskazać na dobrowolność udziału w testach. Zdaniem rzecznik, „istotne znaczenie w promowaniu aktywności fizycznej dzieci i młodzieży mają bowiem nie testy i wyniki czy osiągane rezultaty, ale wskazywanie, że aktywność ruchowa może być podejmowana w różnorodny sposób”.

Nowa podstawa programowa przedmiotu wychowanie fizyczne ma być realizowana od roku szkolnego 2025/2026 we wszystkich klasach szkoły podstawowej, liceum ogólnokształcącego, technikum, szkoły branżowej I stopnia, szkoły branżowej II stopnia i szkoły policealnej.

Zmiany w podstawie programowej WF zapowiedziano we wrześniu 2024 r., gdy ministra edukacji Barbara Nowacka wraz z ministrem sportu i turystki Sławomirem Nitrasem omawiali wyniki badania umiejętności ruchowych uczniów. Z badania wynika, że obecnie umiejętności ruchowe uczniów są gorsze niż 15-20 lat temu, a w pewnym wieku ich sprawność maleje.

W skład zespołu opracowującego nową podstawą programową wychowania fizycznego weszli m.in. nauczyciele WF-u, trenerzy i utytułowani sportowcy.

mc/
 

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

OSTATNIE KOMENTARZE

0%