Zgodnie z przepisami obowiązującymi od kwietnia 2024 roku w klasach I-III szkoły podstawowej prace domowe nie są zadawane, natomiast w klasach IV-VIII prace domowe mogą być zadawane, ale uczniowie nie otrzymują z nich ocen.
Podsumowując rok funkcjonowania nowych regulacji, ministra edukacji odniosła się do głosów płynących ze środowiska nauczycielskiego.
„W klasach I-III nie zmieniło się kompletnie nic. Faktycznie nastąpiła zmiana, prace domowe są nieobowiązkowe i głosy są różne. Są nauczyciele, którzy mówią, że właściwie to dobrze, że nie muszą sprawdzać prac pisanych przez sztuczną inteligencję. Są też głosy nauczycieli, którzy mówią, że nie mają narzędzia do dodatkowego oceniania. Ale są też nauczyciele, którzy mówią, że od wielu lat nie zadają prac domowych i te narzędzia mają” – podsumowała Barbara Nowacka podczas poniedziałkowej konferencji prasowej w siedzibie MEN
W ocenie ministry edukacji to resort powinien wykonać dużą pracę w zakresie wsparcia nauczycieli, którzy jeszcze nie znaleźli nowych mechanizmów pokazujących jak dodatkowo motywować młodzież w ich działaniach. Barbara Nowacka osobiście zadeklarowała podjęcie wszelkich działań, by przekazać nauczycielom narzędzia potrzebne do wykonywania ich zawodu.
„Tak wiele dzisiaj mówimy o cyberzagrożeniach, o higienie cyfrowej. Wszystkie badania pokazują, że najwięcej czasu, który dzieciaki spędzają w telefonach, na niezbyt mądrych i rozwijających aplikacjach, spędzają w domu. To też mój wielki apel, abyśmy wspólnie – ministerstwo edukacji, nauczyciele, ale i rodzice podjęli trud przeciwdziałania uzależnieniom jakie są wśród młodych ludzi. To nie jest kwestia braku lub nie prac domowych, to nie jest kwestia braku lub nie dodatkowych zajęć. To kwestia wspólnej troski o młode pokolenie” – przekonywała ministra
Zdaniem Barbary Nowackiej szkoła powinna być miejscem, w którym to nauczyciel ma wiodącą rolę. Jeśli tak się stanie, ocena pracy domowej ucznia niekoniecznie będzie jedynym narzędziem. Ministra podkreśliła, że nauczyciele mogą zadawać prace domowe i często korzystają z tej możliwości. Mogą je również sprawdzać, ale ich ocenianie wcale nie musi mieć tradycyjnej, cyfrowej formy.
Ministra edukacji została też zapytana na antenie radia RMF FM o to, kiedy będzie można określić, czy zniesienie obowiązkowych prac domowych przynosi pożądany efekt.
„Gdy minie rok będzie można takie działania podejmować. Myślę, że we wrześniu tego roku powinniśmy być gotowi na komunikację” – stwierdziła Nowacka
1 kwietnia 2024 roku zaczęły obowiązywać przepisy w świetle których w klasach I-III szkoły podstawowej nie zadaje się prac domowych, z wyjątkiem ćwiczeń usprawniających motorykę małą. W klasach IV-VIII prace domowe nie są obowiązkowe, a zamiast oceny uczeń ma otrzymać informację, co zrobił dobrze, a co wymaga poprawy.
mo/
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz