Zamknij

Szykują się duże zmiany w sprawozdawczości budżetowej samorządów  

06:11, 08.11.2024 PAP Aktualizacja: 06:11, 08.11.2024
Skomentuj PAP PAP

Na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości budżetowej, który m.in. dostosowuje obecne zasady sporządzania tych dokumentów do nowej ustawy z dnia 1 października 2024 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.  

Zmiany w zakresie sprawozdawczości JST wypunktowano w uzasadnieniu projektu. Obejmują one:  

1) zmianę załącznika nr 9 do rozporządzenia, tj. wzoru sprawozdania Rb-PDP z wykonania dochodów podatkowych gminy/miasta na prawach powiatu, polegającą na dostosowaniu wzoru sprawozdania do wykazu podstawowych dochodów podatkowych, o których mowa w art. 24 ust. 5 pkt 1 ww. ustawy oraz wynikających z decyzji wydawanych przez organ podatkowy  stosownie do treści art. 24 ust. 7 ww. ustawy, 

2) zmianę załącznika nr 31, tj. wzoru sprawozdania Rb-ST wynikającą z konieczności uwzględnienia art. 40 ust. 1 ww. ustawy, 

3) zmianę § 7 ust. 1 załącznika nr 38 „Instrukcja…” w zakresie sposobu sporządzania sprawozdania Rb-PDP polegającą na usunięciu przepisów dotyczących wykazywania udziałów we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) oraz udziałów we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych (CIT), 

4) zmianę załącznika nr 38 „Instrukcja…” w części dotyczącej zasad sporządzania sprawozdania Rb-27S w zakresie subwencji ogólnej związaną ze zmianą terminów przekazywania rat tej subwencji (§ 3 ust. 6 pkt 2 załącznika nr 38). 

W nowym rozporządzeniu znalazły się też rozwiązania, które wynikają z postulatów strony samorządowej oraz regionalnych izb obrachunkowych, polegające na: 

• dodaniu w załączniku nr 31 do rozporządzenia, tj. we wzorze sprawozdania Rb-ST o stanie środków na rachunkach bankowych jednostki samorządu terytorialnego, w części Informacja o stanie środków na rachunkach bankowych jednostki samorządu terytorialnego, wiersza umożliwiającego wykazywanie odsetek od środków zgromadzonych na rachunku wydatków niewygasających,  

• przywróceniu – obowiązujących do końca 2021 roku – zasad sporządzania sprawozdań Rb-27S w zakresie danych ujmowanych w kolumnie „Dochody wykonane” tj. wyeliminowaniu obowiązku wykazywania w tej kolumnie środków w drodze, które nie wpłynęły na rachunek bieżący stanowiące wpłaty z tytułu dochodów dokonanych w placówce pocztowej w rozumieniu ustawy – Prawo pocztowe, w biurze usług płatniczych, w instytucji płatniczej lub w instytucji pieniądza elektronicznego (§ 3 ust. 1 pkt 4, ust. 3 i 7 załącznika nr 38), 

• doprecyzowaniu sposobu sporządzania sprawozdania jednostkowego Rb-27S jednostki samorządu terytorialnego (w § 6 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia oraz w § 2 ust. 4 załącznika nr 38 „Instrukcja…”), 

• objęciu sprawozdań jednostkowych sporządzanych przez kierowników jednostek albo kierowników jednostek obsługujących organizacyjnych przepisem umożliwiającym przedłużenie terminu na złożenie sprawozdania do zarządu w przypadku nieprawidłowego działania systemu informatycznego (§ 12 ust. 7 rozporządzenia). 

Ja zaznaczono w uzasadnieniu projektu, korekty rocznych sprawozdań  Rb-27S i Rb-PDP za rok 2023 i lata wcześniejsze sporządzane będą zgodnie z dotychczasowymi przepisami. 

Nowe rozporządzenie ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia i będzie miało zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań sporządzanych za okresy sprawozdawcze rozpoczynające się od dnia 1 stycznia 2025 r.

„Sprawozdania miesięczne za grudzień i roczne za rok 2024 oraz za IV kwartały 2024 r. sporządza się i przekazuje zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 11 stycznia 2022 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. z 2024 r. poz. 454 i 1258)” – zaznaczono w uzasadnieniu.

mp/
 

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%