Rośliny zostaną posadzone przy dwóch pierwszych odcinkach modernizowanej linii: Chabówka-Rabka Zaryte oraz bocznica Klęczany-Nowy Sącz. To efekt decyzji środowiskowych powiązanych z inwestycją Podłęże-Piekiełko, współfinansowaną z Krajowego Planu Odbudowy.
10 tys. drzew i krzewów na powierzchni 11 tys. m kw. pojawi się przy modernizowanej linii kolejowej 104. Zielone nasadzenia trafią m.in. do szkół, parków i lasów wzdłuż trasy Podłęże-Piekiełko; znajdą się tam także budki dla ptaków i nietoperzy - poinformowały we wtorek PKP PLK.
W połowie grudnia pociągi wrócą na stację Rabka Zaryte, co będzie równoznaczne z zakończeniem prac na pierwszym odcinku inwestycji. Oprócz nowych torów i infrastruktury mieszkańcy zyskali dodatkową zieleń - tylko między Chabówką a Rabką Zarytem posadzono już 730 drzew i 1 tys. m kw. krzewów. W wyznaczonych miejscach instalowane są również budki dla ptaków i nietoperzy. Na odcinku Klęczany-Nowy Sącz, który ma być gotowy w pierwszej połowie przyszłego roku, pojawi się 8,5 tys. drzew i 10 tys. m kw. krzewów.
Jak informują PKP PLK, lokalizacje nasadzeń uzgadniane są z samorządami. Nowa zieleń trafia w okolice szkół, budynków użyteczności publicznej, do parków i lasów, wzdłuż przebiegu trasy kolejowej. Zakres gatunków i liczba sadzonek są ściśle określone w decyzjach środowiskowych dla poszczególnych lokalizacji.
"Nowe połączenie Krakowa z Nowym Sączem i Zakopanem usprawni komunikację najbardziej ekologicznym środkiem transportu, jakim jest pociąg. Przyczyni się do ograniczenia ruchu samochodów i zmniejszy zanieczyszczenie powietrza. Cieszę się, że oprócz stacji kolejowych i torów zostawimy po sobie również dużo nowej zieleni, zlokalizowanej w miejscach wskazanych przez przedstawicieli lokalnej społeczności" - podkreślił dyrektor Regionu Południowego CRI PKP PLK Mateusz Wanat, cytowany w komunikacie.
Modernizacja i elektryfikacja 75-kilometrowej linii 104 to pierwszy etap projektu "Podłęże-Piekiełko", obejmującego również budowę 58 km nowej trasy z Podłęża do Tymbarku i Mszany Dolnej. Prace trwają obecnie na sześciu odcinkach, a dla dwóch kolejnych prowadzone są przetargi.
Po zakończeniu inwestycji najszybsze pociągi pokonają trasę Kraków-Nowy Sącz w około godzinę, a do Zakopanego w około 90 minut. Fragmenty projektu finansowane są z KPO. Cały projekt Podłęże-Piekiełko będzie jedną z najdroższych inwestycji kolejowych w Polsce, o łącznej szacunkowej wartości przekraczającej 14 mld zł. Projekt obejmuje, oprócz modernizacji linii 104, budowę 58 km nowych torów. W ramach tej inwestycji powstaje też najdłuższy tunel kolejowy w Polsce, który będzie miał 3 tys. 750 m długości. (PAP)
szb/ mrr/
Wielka promocja monografii „Kromołów 1193–1939”
Jak i czy można kupić tą monografię on line? Niestety do Kromołowa do Pałacyku już nie zdążę dojechać
Marian
17:36, 2025-11-28
Trzy serca, jeden świat – wernisaż w MOK Zawiercie
Dwa dni później DorotaDomagalska zmarła. Wielka strat dla kultury
Elska
14:38, 2025-11-11
Ulica Szkolna w Rokitnie Szlacheckim tonie w dziurach!
Po prostu wstyd, aby w XXI wieku były jeszcze w Polsce drogi z dziurami, jak ser szwajcarski.
Piotr
14:55, 2025-05-20
Krzysztof Cugowski porwał publiczność w Zawierciu!
Świetny koncert. Jednak autor artykułu podaje nieprawdziwe informacje. Krzysztof Cugowski na tym koncercie nie zaprezentował utworów Takie Tango i Bal wszystkich świętych.
Agata
21:34, 2025-02-04
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu zawiercie365.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz