Zamknij

Premier: zmodernizowana linia kolejowa Kartuzy-Lębork posłuży budowie elektrowni jądrowej w Lubiatowie

PAP 18:49, 22.09.2025 Aktualizacja: 18:56, 22.09.2025
Skomentuj PAP PAP

W poniedziałek Polskie Linie Kolejowe (PLK) podpisały umowę na modernizację linii kolejowej nr 229 prowadzącej z Kartuz przez Sierakowice do Lęborka. Wykonawcą została firma Torpol. Zadanie będzie realizowane w trybie "projektuj - buduj".

Rewitalizacja linii kolejowej Kartuzy-Lębork ma znaczenie strategiczne: będzie elementem infrastruktury służącej budowie elektrowni jądrowej w Lubiatowie - poinformował w poniedziałek premier Donald Tusk podczas konferencji w Sierakowicach na Pomorzu.

Podczas konferencji prasowej w Sierakowicach premier podkreślił, że rewitalizacja tej linii ma kluczowe znaczenie dla inwestycji w Lubiatowie, gdzie powstać ma elektrownia jądrowa.

- Bez linii kolejowej - i mówimy tu o kilku odcinkach, to jest pierwsza faza - nie mam mowy, żeby ta inwestycja stała się faktem. Jeśli naprawdę chcemy mieć elektrownię jądrowa i tańszy, bezpieczny prąd, musimy budować specjalne połączenia drogowe i kolejowe. Ta inwestycja powinna także sprzyjać aktywizacji zawodowej różnych grup fachowców na Kaszubach - podkreślił szef rządu.

Tusk zaznaczył, że w polityce inwestycyjnej państwa istotne będzie korzystanie w największym możliwym zakresie z usług polskich firm.

- Przy budowie elektrowni jądrowej wiodącą rolę odgrywają nasi amerykańscy partnerzy, którzy mają technologię. Ale tysiące innych rzeczy możemy realizować przy pomocy polskich firm i fachowców. Połączenie kolejowe Kartuzy-Lębork będzie częścią linii komunikacyjnej, dzięki której setki ludzi znajdą atrakcyjne miejsca pracy - powiedział Tusk.

Według premiera, nowe połączenie kolejowe ma być gotowe w 2028 r., choć - jak dodał - być może uda się to przyspieszyć.

Obecny na konferencji minister infrastruktury Dariusz Klimczak poinformował, że nowa linia będzie nowoczesna; powstaną przy niej trzy nowe przystanki, m.in. Sierakowice Szkoła - wskazał. Ponadto, 11 przystanków i stacji zostanie odnowionych.

- Dzisiaj rano podpisaliśmy umowę jako PKP PLK z polską firmą, która wykona inwestycje o wartości ponad 625 mln zł brutto. I to jest dopiero 1/3 potężnej inwestycji kolejowej, która zmieni całe województwo pomorskie i ułatwi dostęp zarówno towarowy, jak i pasażerski właśnie do tej części naszego państwa, do Trójmiasta, do najważniejszych portów - podkreślił Klimczak.

Modernizacja obejmie około 60-kilometrowy odcinek linii, na który po wielu latach ma wrócić ruch kolejowy. Ostatni raz połączenia kolejowe na trasie Kartuzy-Lębork były prowadzone w 2000 r.

W ramach inwestycji przebudowanych zostanie też 13 obiektów inżynieryjnych - mostów, wiaduktów i przepustów, natomiast 109 objętych zostanie remontem. Sprawne i bezpieczne prowadzenie pociągów będzie możliwe dzięki zabudowie nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Bezpieczniej ma być także na styku dróg i torów dzięki modernizacji 38 przejazdów kolejowo - drogowych. Pociągi pasażerskie i towarowe po zakończeniu prac pojadą z prędkością do 120 km/h. Pełen zakres inwestycji będzie znany po przygotowaniu dokumentacji projektowej.

Realizacja robót na linii nr 229 na odcinku Kartuzy-Lębork stanowi jeden z trzech etapów projektu, którego celem jest zapewnienie dostępu kolejowego do planowanej na terenie gminy Choczewo elektrowni jądrowej. Jak podają PKP PLK, w drugim etapie zmodernizowany zostanie odcinek linii nr 229 między Lęborkiem i Łebą, gdzie obecnie ruch pociągów pasażerskich odbywa się wyłącznie w okresie letnim. Zbudowane zostaną także nowe odcinki linii z Choczewa poprzez elektrownię jądrową do połączenia z linią nr 229 na obszarze stacji Steknica. Zmodernizowana zostanie również linia nr 230 na odcinku Wejherowo-Choczewo, co stanowić będzie trzeci etap inwestycji.

Wybranie wykonawcy dla realizacji drugiego etapu zadania planowane jest w tym roku, a dla trzeciego etapu - w II kwartale 2026 r. Zakończenie wszystkich prac przewidziane jest w 2029 r.

Pierwszą polską elektrownię jądrową w Lubiatowie-Kopalino zbuduje konsorcjum Westinghouse-Bechtel. Inwestorem i operatorem jest w całości państwowa spółka Polskie Elektrownie Jądrowe. Obiekt ma składać się z trzech bloków AP1000, a budowa pierwszego z nich - tzw. wylanie pierwszego betonu - planowana jest na 2028 r. (PAP)

anm/ pad/

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarze (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

OSTATNIE KOMENTARZE

0%