Odsetek na poziomie 37 proc. oznacza 42-proc. wzrost w porównaniu z rokiem 2024 - podano w najnowszym raporcie Adyen Index "Retail Report 2025". Co dziesiąty Polak (11 proc.) po raz pierwszy skorzystał z AI, jako wsparcia w zakupach, w ciągu ostatnich 12 miesięcy - dodano.
Ze sztucznej inteligencji podczas zakupów korzysta 37 proc. Polaków, najczęściej z pokolenia Z - wynika z najnowszego raportu Adyen Index. Ponad połowa konsumentów jest świadomych tego, że firmy mogą wykorzystywać AI do rekomendowania produktów - wskazano.
Wśród przedstawicieli pokolenia Z, czyli osób w wieku 16-27 lat, odsetek osób korzystających z rad AI podczas zakupów wynosi 64 proc., wśród millenialsów (28-43 lata) 49 proc., generacji X - 29 proc., a baby boomers - 13 proc. Jak wynika z raportu, 58 proc. polskich konsumentów jest świadomych tego, że firmy mogą wykorzystywać AI do rekomendowania produktów.
52 proc. badanych przyznało, że technologia pomaga im odnaleźć inspirację podczas kupowania odzieży, dodatków i produktów spożywczych, a także w innych sferach życia. Taki sam odsetek respondentów korzysta z AI, aby trafiać na mniej znane marki, co według autorów raportu stwarza realną szansę dla firm na budowanie partnerstw i rozwijanie strategii cross-sellingowych. Dzięki sztucznej inteligencji najlepsze pomysły znajduje z kolei 5 proc. badanych.
Otwartość na zakupy z wykorzystaniem AI w przyszłości zadeklarowało 49 proc. uczestników badania. Technologia ta ma więc potencjał nie tylko jako narzędzie wspierające decyzje zakupowe, ale także jako kanał sprzedaży, który może kształtować nowe nawyki konsumenckie - wskazali autorzy raportu.
Badanie Adyen Index "Retail Report 2025" przeprowadzono między 26 lutego a 12 marca br. wśród 41 tys. konsumentów i 14 tys. przedsiębiorstw handlowych. Ankietowani pochodzili m.in. z: Polski, Wielkiej Brytanii, USA, Kanady, Brazylii, Meksyku, Francji, Niemiec, Hiszpanii, Włoch, Portugalii, Holandii, Belgii, Danii, Norwegii, Szwecji, Estonii, Łotwy, Litwy, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Singapuru, Malezji, Hongkongu, Japonii i Australii, Indii oraz Chin. W Polsce badaniem objętych zostało 1001 konsumentów oraz 500 przedsiębiorstw. (PAP)
mbl/ pad/
Ulica Szkolna w Rokitnie Szlacheckim tonie w dziurach!
Po prostu wstyd, aby w XXI wieku były jeszcze w Polsce drogi z dziurami, jak ser szwajcarski.
Piotr
14:55, 2025-05-20
Krzysztof Cugowski porwał publiczność w Zawierciu!
Świetny koncert. Jednak autor artykułu podaje nieprawdziwe informacje. Krzysztof Cugowski na tym koncercie nie zaprezentował utworów Takie Tango i Bal wszystkich świętych.
Agata
21:34, 2025-02-04
Uroczysta Przysięga Wojskowa Żołnierzy w Zawierciu
jak zwykle Wasi reporterzy na miejscu:)
speedo
06:14, 2024-12-03
Jak spełniono marzenia strażaków z Zawiercia?
Nic nowego znowu władza piastuje swojego 👎
Henryk
18:22, 2024-11-11
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz