Z publikacji wynika, że od grudnia do kwietnia br. zmniejszył się odsetek osób deklarujących ograniczanie wydatków na bieżące potrzeby (z 48 proc. w grudniu do 37 proc. w kwietniu), natomiast wobec marca spadek wyniósł 3 pp. Jednocześnie w stosunku do pierwszej połowy marca z 50 do 58 proc. zwiększył się odsetek gospodarstw, którym udało się zaoszczędzić trochę pieniędzy, natomiast ubyło pożyczających pieniądze na zaspokojenie bieżących potrzeb (z 14 proc. do 8 proc.)
Kwietniowe dane wskazują na poprawę sytuacji finansowej Polaków - wynika z wtorkowej publikacji Centrum Badania Opinii Społecznej pt.: "Nastroje konsumenckie w drugiej połowie kwietnia".
Zmniejszył się też odsetek badanych obawiających się przyśpieszenia wzrostu cen towarów i usług. Obecnie wynosi on 22 proc., czyli 2 proc. mniej niż w marcu. Udział liczących na wolniejsze tempo wzrostu cen nie zmienił się (12 proc.), a odsetek przewidujących, że nie będą one rosły zwiększył się z 3 do 5 proc.
W publikacji zwrócono również uwagę na lepsze postrzeganie sytuacji finansowej własnego gospodarstwa domowego. "W stosunku do początku marca we wszystkich analizowanych obszarach wzrosły nadzieje na poprawę, a spadły obawy przed pogorszeniem" - napisali analitycy CBOS.
Z badania CBOS wynika, że w kwietniu wzrósł również wskaźnik nastrojów konsumenckich (WNK), który obecnie wynosi 4,1 i - jak zaznaczono w publikacji - jest on aktualnie najwyższy od listopada 2023 roku, czyli od rozpoczęcia badań nastrojów konsumenckich przez CBOS. Przypomniano, że wskaźnik ten wylicza się na podstawie odpowiedzi ankietowanych dotyczących stanu ich finansów oraz przewidywań odnoszących się do poziomu dochodów, inflacji w ciągu najbliższego roku, a także prognoz sytuacji finansowej gospodarstw domowych oraz kondycji polskiej gospodarki.
Zaznaczono, że optymizm konsumencki wyraźnie zależy od położenia materialnego badanych. Stosunkowo duży optymizm deklarują badani o najwyższych dochodach (wśród osób o dochodach wynoszących co najmniej 9000 zł netto, średnia wartość wskaźnika wynosi 5,6 wobec 3,4 wśród badanych o dochodach do 2999 zł) oraz zadowolenie z warunków materialnych swoich gospodarstw domowych (4,9 wobec 1,9 wśród niezadowolonych). Ponadto - jak wskazują analitycy CBOS - relatywnie duży optymizm konsumencki cechuje najmłodszych ankietowanych (5), mieszkańców dużych (4,6) i największych miast (4,5), absolwentów wyższych uczelni (4,7), a uwzględniając status społeczno-zawodowy - tych, którzy prowadzą własną działalność gospodarczą (4,7)
Badanie "Nastroje konsumenckie" zostało zrealizowane metodą wywiadów telefonicznych wspomaganych komputerowo oraz wywiadów internetowych w okresie 22-24 kwietnia 2025 roku na próbie 1000 dorosłych mieszkańców Polski. (PAP)
ewes/ drag/
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz