Zamknij

Zawiercie rozpoczyna miejską kampanię przeciwko hejterom i dezinformacji - „Myślę, czuję, nie hejtuję!”

21:43, 15.05.2025 Aktualizacja: 22:04, 15.05.2025
Skomentuj

W odpowiedzi na rosnące zagrożenie dezinformacją i hejtem w Internecie, Miasto Zawiercie oraz Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej uruchamiają ważną kampanię edukacyjno-społeczną „Myślę, czuję, nie hejtuję!”.

Jej celem jest uświadamianie mieszkańcom, jak poważne skutki niosą za sobą hejt, trolling i fałszywe informacje.

[ZT]41734[/ZT]

Hejt i dezinformacja – zagrożenie dla społeczeństwa

Dezinformacja nie jest już tylko wirtualnym problemem – wpływa na zdrowie publiczne, bezpieczeństwo kraju i jakość debaty publicznej.

Polaryzuje społeczeństwo, podważa zaufanie do instytucji i niszczy relacje międzyludzkie.

W dobie mediów społecznościowych i przed nadchodzącymi wyborami prezydenckimi, ta kampania jest bardziej potrzebna niż kiedykolwiek.

– Nie możemy bezczynnie patrzeć, jak fala hejtu zbiera kolejne ofiary

– mówi Ewa Pruska, dyrektorka MOPS Zawiercie.

– Każdego dnia stoimy przed wyborem: powielać dezinformację czy ją zatrzymać.

Spektakl, który zmusza do refleksji – „Troll”

Inauguracją kampanii był poruszający, improwizowany spektakl „Troll”, wystawiony przez aktorów warszawskiego Teatru Capitol.

Przedstawienie przeznaczone jest dla uczniów klas ósmych i pierwszych klas szkół średnich.

Forma interaktywna – inspirowana grą „Mafia” – angażuje widzów do wskazywania sprawcy hejtu.

Historia rozgrywa się w zwyczajnym osiedlu, gdzie codzienne relacje przerwane zostają nagłym zniknięciem jednego z mieszkańców.

Kto nie wytrzymał presji anonimowej przemocy?

Spektakl kończy się rozmową z psychologiem z MOPS Zawiercie, który pomaga młodzieży zrozumieć mechanizmy cyberprzemocy.

– Młodzież lepiej reaguje na emocje niż moralizowanie

– wyjaśnia Jacek Stefanik, aktor i autor formatu.

– Dajemy im przestrzeń do refleksji i decyzji, nawet jeśli bywają błędne – to część procesu uczenia się.

MOST – międzypokoleniowy dialog o hejcie

Kolejnym krokiem kampanii będą międzypokoleniowe warsztaty MOST, skierowane do młodzieży i seniorów – grup szczególnie narażonych na manipulację i dezinformację w sieci.

Celem jest rozwój kompetencji cyfrowych i społecznej odporności na hejt i trolling.

– Dezinformacja osłabia społeczeństwo od środka

– podkreśla Anna Nemś, prezydent Zawiercia.

– Dlatego wspólnie z MOPS dołączamy do ogólnopolskiej kampanii Ministerstwa Cyfryzacji „Nie pozwól, by dezinformacja zmieniła Cię w trolla”.

Wystawa, która skłania do zadumy

Kampanii towarzyszy również wystawa fotograficzna w Galerii Stara Łaźnia, w której ciało ludzkie staje się pretekstem do refleksji nad tolerancją i akceptacją.

Ekspozycji towarzyszyć będą spotkania i dyskusje o granicach hejtu, empatii i roli odbiorcy we współczesnym świecie cyfrowym.

Nie udostępniaj bez myślenia – siła świadomego odbiorcy

Internet daje ogromne możliwości, ale niesie też niebezpieczeństwa.

Trolling, fake newsy i manipulacja to dziś narzędzia przemocy, które mogą dotknąć każdego – szczególnie dzieci i młodzież.

Dlatego tak ważne jest, by świadomie wybierać źródła informacji i reagować na przemoc w sieci.

Partnerzy kampanii

W inicjatywę włączyli się:

- Miejski Ośrodek Kultury w Zawierciu,

- Komenda Powiatowa Policji,

- Miejska i Powiatowa Biblioteka Publiczna, 

- Metropolitarny Instytut Rozwoju, odpowiedzialny za treści merytoryczne i prowadzenie warsztatów.

Dowiedz się więcej

Więcej informacji, materiały edukacyjne i formularz do zgłaszania dezinformacji znajdziesz na stronie: www.nask.pl/dezinf

(Maria Ratajczak)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

OSTATNIE KOMENTARZE

0%