Zamknij

URE: 61 proc. Polaków spotkało się z oszustwem na rynku energii elektrycznej

17:17, 24.06.2025 Aktualizacja: 17:27, 24.06.2025
Skomentuj PAP PAP

Jak wynika z badania URE "Rachunki pod kontrolą konsumenta", 61 proc. konsumentów energii spotkało się z jakąś formą oszustwa na rynku energii elektrycznej. Najczęściej były to: wezwania do natychmiastowej zapłaty z groźbą odcięcia prądu (47 proc.), podszywanie się pod sprzedawcę energii (41 proc.) i pracowników instytucji państwowych (38 proc.) lub też oszustwa związane z fotowoltaiką (38 proc.).

61 proc. osób spotkało się z oszustwem na rynku energii elektrycznej, np. związanym z fotowoltaiką lub podszywaniem się pod sprzedawcę energii czy instytucję państwową - wynika z badania Urzędu Regulacji Energetyki. 20 proc. miało problemy z rachunkiem za prąd, np. zbyt wysokim czy niezrozumiałym.

Co piąty ankietowany w 2025 r. doświadczył problemów z rachunkiem za energię elektryczną. Jako najczęściej występujące nieprawidłowości wskazywano: zbyt wysoki rachunek lub nieoczekiwaną podwyżkę (35 proc.), niezrozumiałe opłaty lub faktury (32 proc.) oraz błędy w naliczaniu zużycia i opłat (22 proc.).

"Konsumenci wskazują na przypadki niejasnych umów, ukrytych kosztów lub agresywnego marketingu ze strony niektórych sprzedawców" - wskazało URE we wnioskach badania. Jest więc silna potrzeba obecności instytucji, która aktywnie chroni konsumentów - podkreślono.

Dodatkowo "jedynie" 4 na 10 konsumentów ocenia faktury za energię elektryczną jako czytelne i zrozumiałe (40 proc.), a wiedza na temat poszczególnych typów opłat widniejących na rachunku za prąd "jest ograniczona" - wskazano. Badani najczęściej wskazywali: opłatę stałą sieciową (63 proc.) i abonamentowa (62p proc.). Inne składniki, mimo że występują na rachunku, są znacznie rzadziej rozpoznawane - zaznaczono.

Jednocześnie "zaledwie" 23 proc. ankietowanych potrafiło określić roczne zużycie energii w swoim gospodarstwie. "Brak tej wiedzy utrudnia świadome wybory i analizę opłacalności ofert" - zaznaczono. Większość konsumentów (88 proc.) wiedziała, że rachunek składa się z opłaty za zużycie oraz za dystrybucję energii, jednak 38 proc. nie rozumiało sensu tego podziału - dodano.

"Poziom wiedzy i zrozumienie mechanizmów rynku energii elektrycznej uzależnione są w dużej mierze od rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji przekazywanej odbiorcom przez przedsiębiorstwa energetyczne. Przekaz kierowany do odbiorcy końcowego, w szczególności konsumenta, musi być transparentny a procedury proste. Z praktyki rzeczników konsumentów wynika, że odbiorcy nie są rzetelnie i jasno informowani o różnicach pomiędzy ofertą taryfową a ofertami rynkowymi i niestety nie posiadają wiedzy na temat możliwości wyboru" - wskazała, cytowana w komunikacie prasowym, Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Kutnie Aleksandra Bielecka.

Średnia deklarowana wysokość ostatniego rachunku za energię wyniosła 289 zł. Płatności najczęściej regulowane są co miesiąc (33 proc.) lub dwa (54 proc.) - wynika z badania. Przy czym 74 proc. Polaków wskazało, że opłaty za energię są obecnie bardziej uciążliwe niż dwa-trzy lata temu. Odczucie to nasila się wśród mieszkańców domów jednorodzinnych i szeregowych (80 proc.).

Jako główne czynniki wpływające na wzrost cen energii badani najczęściej wskazywali: politykę Unii Europejskiej (dla 61 proc. ankietowanych to czynnik o znaczeniu kluczowym lub dużym), politykę krajową (60 proc.) oraz ceny surowców energetycznych (59 proc.).

66 proc. Polaków podało, że obawia się niekontrolowanego wzrostu cen energii w najbliższym czasie. Obaw w tej kwestii nie miało 7 proc. badanych.

"Konsumenci bardzo często deklarują, że koszt energii elektrycznej stanowi znaczące obciążenie budżetu domowego. Rosnące ceny są źródłem niepokoju i niepewności, zwłaszcza wśród osób o niższych dochodach" - podkreśliło URE we wnioskach badania.

Polacy wyraźnie oczekują silniejszej roli państwa w ochronie interesów odbiorców energii - zaznaczono. Największe poparcie zyskały: kontrola cen (70 proc. wskazań), skuteczniejsze egzekwowanie praw konsumenckich (40 proc.) oraz zwiększenie przejrzystości faktur i rachunków (39 proc.).

Badanie przeprowadzono metodą CAWI między 30 marca a 2 kwietnia 2025 r., na grupie 1025 osób, deklarujących odpowiedzialność lub współodpowiedzialność za opłacanie rachunków za prąd w gospodarstwie domowym. (PAP)

mbl/ malk/

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

OSTATNIE KOMENTARZE

0%