Projekt rozporządzenia przewiduje stopniowe wdrażanie reformy programowej od roku szkolnego 2026/2027. Zacznie ona obowiązywać w klasie I i IV szkoły podstawowej oraz przedszkolach.
Projekt podstawy programowej został opracowany przez ekspertów Instytutu Badań Edukacyjnych – PIB.
„W oparciu o przeprowadzone prace analityczne IBE-PIB zdefiniował, że kluczową przesłanką dla reformy programowej jest brak równowagi między wymiarami kształcenia (wiedza przedmiotowa / kompetencje / sprawczość). Polska szkoła skutecznie buduje wiedzę i umiejętności uczniów (przedmiotowe). Konieczne są natomiast zmiany, które pomogą wszystkim uczniom korzystać ze zdobytej wiedzy, także poza szkołą” – podkreślono w uzasadnieniu do projektu rozporządzenia
Zgodnie z zaproponowaną w projekcie ustawy definicją podstawy programowej wychowania przedszkolnego podstawa programowa wychowania przedszkolnego określa zestaw ogólnych celów kształcenia, wychowania i opieki oraz kompetencji i zadań przedszkola w tym zakresie, sposoby organizowania środowisk edukacyjnych, a także zestaw oczekiwanych osiągnięć dziecka na koniec wychowania przedszkolnego i wymagań dotyczących doświadczeń edukacyjnych oraz warunki i sposób realizacji tej podstawy programowej.
Natomiast definicja podstawy programowej dla szkoły podstawowej określa zestaw ogólnych celów kształcenia i wychowania oraz kompetencji i zadań szkoły w tym zakresie, sposoby organizowania środowisk edukacyjnych, a także zestaw celów nauczania poszczególnych zajęć edukacyjnych, oczekiwanych efektów uczenia się i wymagań dotyczących doświadczeń edukacyjnych oraz warunki i sposób realizacji tej podstawy programowej.
Zgodnie z projektem rozporządzenia, kształcenie w szkole podstawowej zostało podzielone na 2 etapy edukacyjne:
- klasy I–III szkoły podstawowej – edukacja wczesnoszkolna
- klasy IV–VIII szkoły podstawowej
W projekcie wyjaśniono określenie „doświadczenie edukacyjne” jako sytuacje edukacyjne, w których powinien uczestniczyć każdy uczeń, a które w sposób celowy wspierają rozwój kompetencji przekrojowych i sprawczości.
Projekt podstawy programowej dla szkoły podstawowej przewiduje sześć modułów tematycznych w ramach poniższych zajęć edukacyjnych/przedmiotów:
1) moduł bezpieczeństwo i obrona – edukacja wczesnoszkolna, zajęcia praktycznotechniczne, wychowanie fizyczne, edukacja dla bezpieczeństwa;
2) moduł medialny – język polski, informatyka, zajęcia praktyczno-techniczne, geografia, edukacja obywatelska;
3) moduł filozoficzny – etyka, język polski, historia;
4) moduł ekonomiczno-finansowy – edukacja wczesnoszkolna, zajęcia praktycznotechniczne, matematyka, geografia, edukacja obywatelska;
5) moduł klimatyczny – przyroda, geografia, biologia, chemia, fizyka, edukacja zdrowotna, zajęcia praktyczno-techniczne;
6) moduł kultura – edukacja wczesnoszkolna, język polski, historia, plastyka, muzyka.
Proponowaną datą wejścia w życie nowych przepisów jest 1 września 2026 roku.
mo/
OSTATNIE KOMENTARZE
Trzy serca, jeden świat – wernisaż w MOK Zawiercie
Dwa dni później DorotaDomagalska zmarła. Wielka strat dla kultury
Elska
14:38, 2025-11-11
Ulica Szkolna w Rokitnie Szlacheckim tonie w dziurach!
Po prostu wstyd, aby w XXI wieku były jeszcze w Polsce drogi z dziurami, jak ser szwajcarski.
Piotr
14:55, 2025-05-20
Krzysztof Cugowski porwał publiczność w Zawierciu!
Świetny koncert. Jednak autor artykułu podaje nieprawdziwe informacje. Krzysztof Cugowski na tym koncercie nie zaprezentował utworów Takie Tango i Bal wszystkich świętych.
Agata
21:34, 2025-02-04
Uroczysta Przysięga Wojskowa Żołnierzy w Zawierciu
jak zwykle Wasi reporterzy na miejscu:)
speedo
06:14, 2024-12-03