Zamknij

Komisja Edukacji i Nauki za projektem nowelizacji Prawa oświatowego

PAP 05:44, 07.11.2025 Aktualizacja: 05:58, 07.11.2025
Skomentuj PAP PAP

Komisja Edukacji i Nauki poparła zmiany, które MEN planuje wprowadzić do ustawy Prawo oświatowe. Za przyjęciem projektu głosowało 17 posłów, przeciw było 3, nikt nie wstrzymał się od głosu. Za odrzuceniem projektu głosowało 4 posłów, 17 było przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosu.

„Ustawa pozwala na to, żeby sprecyzować nowy kształt podstaw programowych. To jest ważne z punktu widzenia tego, że w ramach reformy w większym stopniu musimy zwrócić uwagę na to czego szkoła ma realnie nauczyć a nie na to, czego ma uczyć. Chodzi o skuteczność i efekty kształcenia” – mówiła prezentująca założenia reformy wiceministra edukacji Katarzyna Lubnauer  

Zmiany pod hasłem Reforma26. Kompas Jutra zostały opracowane przez ekspertów i nauczycieli pod kierownictwem Instytutu Badań Edukacyjnych – Polskiego Instytutu Badawczego. 

Pierwsze zmiany w szkołach, polegające na włączeniu dwóch nowych przedmiotów – edukacji zdrowotnej i edukacji obywatelskiej – oraz na zmianie podstawy programowej wychowania fizycznego, weszły w życie od roku szkolnego 2025/2026. 

Kolejne kroki będą podejmowane stopniowo, od roku szkolnego 2026/2027. Będą to m.in. nowa podstawa programowa, modułowe nauczanie obejmujące sześć modułów tematycznych, które integrują różne przedmioty i rozwijają interdyscyplinarne kompetencje czy połączenie przedmiotów kilku dziecin. 

W planach jest również cyfryzacja egzaminów, zmiany w ocenianiu, wprowadzenie tygodnia projektowego podczas którego uczniowie będą rozwijali umiejętność pracy w grupie i nauczanie oparte na doświadczeniach edukacyjnych. 

Projekt podstawy programowej dla szkoły podstawowej przewiduje 6 modułów tematycznych w ramach poniższych zajęć edukacyjnych/przedmiotów:

•    moduł bezpieczeństwo i obrona – edukacja wczesnoszkolna, zajęcia praktyczno-techniczne, wychowanie fizyczne, edukacja dla bezpieczeństwa;

•    moduł edukacja medialna – język polski, informatyka, zajęcia praktyczno-techniczne, edukacja obywatelska;

•    moduł filozoficzny – etyka, język polski, historia;

•    moduł ekonomiczno-finansowy – edukacja wczesnoszkolna, zajęcia praktyczno-techniczne, matematyka, edukacja obywatelska;

•    moduł klimatyczny – przyroda, geografia, biologia, chemia, fizyka, edukacja zdrowotna, zajęcia praktyczno-techniczne;

•    moduł kultura – edukacja wczesnoszkolna, język polski, historia, plastyka, muzyka.

„Nowym elementem będą fakultatywne efekty uczenia się. Pewne tematy i efekty kształcenia obowiązują wszystkich uczniów we wszystkich szkołach, natomiast w pewnych aspektach dajemy nauczycielom autonomię wyboru dodatkowych efektów uczenia się, które mogą wybrać z podanego katalogu. Te elementy mają rozwijać wiedzę, umiejętności i zainteresowania uczniów” – mówiła Katarzyna Lubnauer 

We wrześniu 2026 roku obowiązywać zacznie nowa podstawa programowa w przedszkolach oraz w klasach 1 i 4 szkoły podstawowej, a uczniowie klas I i IV szkoły podstawowej będą uczyć się z nowych podręczników. 

Jak zaznacza MEN, tworzona reforma przede wszystkim kładzie nacisk na praktyczny aspekt uczenia się. 

mo/

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarze (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

OSTATNIE KOMENTARZE

0%