Zamknij

Działania OSP poza granicami gmin. MSWiA wyjaśnia, jak finansować te zadania

PAP 05:54, 05.11.2025 Aktualizacja: 06:09, 05.11.2025
Skomentuj PAP PAP

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji przedstawiło informacje dotyczące finansowania Ochotniczych Straży Pożarnych w odpowiedzi na poselską interpelację. Posłowie Tomasz Nowak i Krzysztof Gadowski pytali m.in. o wprowadzenie zmian legislacyjnych, które uregulowałyby finansowania działań OSP podejmowanych poza ich macierzystą gminą.

Według ministerstwa obowiązujące przepisy wynikające z rozporządzenia w sprawie terenu działania jednostek ochrony przeciwpożarowej dopuszczają ustalenie między wójtami sąsiednich gmin w porozumieniu z właściwym terytorialnie komendantem powiatowym lub miejskim Państwowej Straży Pożarnej własnego obszaru działania OSP.

„Zasadne zatem wydaje się, że takie porozumienia powinny również zawierać ustalony zakres współpracy finansowej, dotyczący rekompensat” – wskazał wiceminister Wiesław Leśniakiewicz.

Jak wskazano w odpowiedzi na interpelację, w aktualnym systemie prawnym istnieją również przepisy, które umożliwiają zwrot od organów Państwowej Straży Pożarnej kosztów uczestnictwa OSP w działaniach ratowniczych. Mechanizm zwrotu kosztów został określony w §5 - §9 rozporządzenia w sprawie terenu działania jednostek ochrony przeciwpożarowej.

„Zgodnie z § 5 ust. 2 rozporządzenia w sprawie terenu działania jednostek ochrony przeciwpożarowej „podmiot, o którym mowa w ust. 1 [tj. ponoszący koszty funkcjonowania danej jednostki], występuje o zwrot poniesionych kosztów do organu Państwowej Straży Pożarnej, który wezwał jednostkę do udzielenia pomocy, w terminie 30 dni od dnia zakończenia działania ratowniczego, przedkładając zestawienie poniesionych kosztów”. W zestawieniu kosztów należy uwzględnić faktyczne koszty udziału jednostki w działaniu ratowniczym, obejmujące: zużycie paliwa; zużycie środków gaśniczych, neutralizatorów i sorbentów; wyżywienie uczestników działania ratowniczego” – wskazano.

 

W odpowiedzi na interpelację przypomniano również, że w przypadku jednostek OSP działających w Krajowym systemie ratowniczo-gaśniczym terenem ich działania jest powiat. Natomiast włączenie jednostki do KSRG jest poprzedzone zawarciem porozumienia między właściwym miejscowo komendantem powiatowym lub miejskim Państwowej Straży Pożarnej, jednostką OSP a wójtem gminy, burmistrzem lub prezydentem. 

 

„Przedstawiciele władz samorządowych (gmin) podpisując trójstronne porozumienie o włączeniu OSP do KSRG wyrażają zgodę, że obszarem działania OSP włączonej do KSRG jest powiat, a tym samym godzą się na ponoszenie kosztów działania OSP poza terenem gminy. Jeżeli wójt (burmistrz, prezydent miasta) jest przeciwny udziałowi jednostki OSP w KSRG, może nie przedłużać (porozumienie zawierane jest na czas określony) lub rozwiązać porozumienie, co doprowadzi do wyłączenia danej jednostki z systemu” – wyjaśniono. 

 

Jak podkreślono, decyzja o funkcjonowaniu jednostki OSP w KSRG należy do każdej ze stron zawierających porozumienie, w tym do przedstawicieli gminy.

 

W odpowiedzi na interpelację, wskazano również, że MSWiA „nie dostrzega konieczności podjęcia prac legislacyjnych” w zakresie zmiany przepisów o finansowaniu działań Ochotniczych Straży Pożarnych poza terenem gminy.

 

mr/

 

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarze (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

OSTATNIE KOMENTARZE

0%