Zamknij

Zmiany w eDoręczeniach. Systemem zostaną objęte też podmioty niepubliczne realizujące zadania publiczne

PAP 07:26, 23.08.2025 Aktualizacja: 07:30, 23.08.2025
Skomentuj PAP PAP

Na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt nowelizacji ustawy o doręczeniach elektronicznych, który ma usprawnić funkcjonowania systemu eDoręczeń w Polsce oraz doprecyzować wątpliwości jakie pojawiły się w ciągu pierwszych miesięcy stosowania nowych przepisów.

Projekt przewiduje m.in. rozszerzenie zakresu stosowania przepisów o doręczeniach elektronicznych na podmioty niepubliczne realizujące zadania publiczne. Podmioty te zostaną objęte obowiązkiem posiadania adresu do doręczeń elektronicznych (ADE) i będą musiały prowadzić korespondencję z podmiotami publicznymi z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego (PURDE) lub kwalifikowanej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego. Wprowadzono również zasadę tzw. fikcji doręczenia w przypadku korespondencji między podmiotami niepublicznymi.

Nowe przepisy przewidują tez utworzenie Katalogu Podmiotów Publicznych (KPP), czyli publicznego rejestru, który będzie prowadził minister właściwy do spraw informatyzacji. Będą w nim gromadzone kompleksowe dane o podmiotach publicznych i podmiotach niepublicznych realizujących zadania publiczne. Jak zaznaczono w uzasadnieniu projetu, celem tego rozwiązania będzie zapewnienie jednego referencyjnego źródła aktualnych informacji o tych podmiotach oraz efektywna wymiana danych z innymi systemami administracji publicznej, takimi jak REGON, Krajowy Rejestr Sądowy (KRS), baza adresów elektronicznych (BAE) czy ePUAP.

W projekcie zaproponowano też doprecyzowanie definicji PUH i PURDE wskazując m.in., że PUH dotyczy wyłącznie obrotu krajowego oraz, że PURDE jest kwalifikowaną usługą doręczenia elektronicznego, o której mowa w art. 3 pkt 37 rozporządzenia z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchylającego dyrektywę 1999/93/WE (Dz. Urz. UE L 257 z 28.08.2014, str. 73), zwanego dalej „rozporządzeniem 910/2014”.

Nowela zakłada też doprecyzowanie przepisów w zakresie wyłączenia stosowania ustawy o doręczeniach elektronicznych w zakresie korespondencji zawierającej informacje niejawne oraz określenie wyjątków od korzystania z usług PURDE i PUH w przypadku dokumentów sporządzonych pierwotnie w formie papierowej.

Zgodnie z projektem podmioty publiczne wykorzystujące własne rozwiązania techniczno-organizacyjne do wnoszenia lub doręczania korespondencji, inne niż adres do doręczeń elektronicznych, będą musiały zapewnić zintegrowanie tych rozwiązań z centralnym systemem teleinformatycznym usług e-doręczeń. Obowiązek ten wejdzie w życie po upływie 36 miesięcy od dnia ogłoszenia ustawy.

Regulacja przewiduje także likwidację nieaktywowanych adresów do doręczeń elektronicznych. Zgodnie z projektem podmioty inne niż publiczne lub te wymienione w art. 9 ust. 1, które nie aktywują swojego ADE w terminie 12 miesięcy od jego utworzenia, będą miały adres zlikwidowany przez ministra właściwego do spraw informatyzacji. Informacja o zamiarze likwidacji zostanie wysłana na adres poczty elektronicznej wnioskodawcy co najmniej 14 dni przed upływem terminu. Dotyczy to również adresów utworzonych przed wejściem w życie ustawy.

Nowa ustawa zakłada też przyspieszenie obowiązku stosowania publicznej usługi hybrydowej (PUH) i publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego (PURDE) przez podmioty publiczne, o których mowa w art. 155 ust. 6 i 7 UoDE, z 1 października 2029 r. na 1 stycznia 2028 r. 

Zgodnie z projektem doręczenie korespondencji na ADE podmiotu publicznego będzie równoważne w skutkach prawnych z doręczeniem na elektroniczną skrzynkę podawczą tego podmiotu (ePUAP) do dnia 1 stycznia 2028 r., co ma wyeliminować wątpliwości dotyczące skuteczności wnoszenia pism.

Projekt wprowadza też zmiany w Kodeksie postępowania administracyjnego wprowadzając wymóg, aby pierwsze pismo w sprawie złożone do organu administracji zawierało numer PESEL osoby, od której pochodzi, lub niepowtarzalny identyfikator nadany przez państwo członkowskie UE, dla jednoznacznej identyfikacji podmiotu.

Nowe przepisy wprowadzają również zmiany w ustawach dotyczących adwokatury, radców prawnych, notariatu, rzeczników patentowych i doradców restrukturyzacyjnych. Mają one na celu zapewnienie ministrowi właściwemu do spraw informatyzacji automatycznego dostępu do list i rejestrów prowadzonych przez samorządy zawodowe, co usprawni weryfikację danych przy tworzeniu ADE dla tych osób i zapewni aktualność danych w BAE.

mp/

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarze (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz


Dodaj komentarz

🙂🤣😐🙄😮🙁😥😭
😠😡🤠👍👎❤️🔥💩 Zamknij

Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu zawiercie365.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz

OSTATNIE KOMENTARZE

0%