Zamknij

Wiemy, które gminy otrzymają dodatkowe środki na usuwanie odpadów

05:31, 05.07.2025 Aktualizacja: 05:40, 05.07.2025
Skomentuj PAP PAP

O przekazaniu środków z rezerwy celowej budżetu państwa na usuwanie nielegalnych składowisk odpadów poinformowała w czwartek ministra klimatu Paulina Hennig-Kloska.

„Przez lata rosła liczba miejsc nielegalnego gromadzenia odpadów niebezpiecznych, a z nimi rosły problemy. Dziś zagrażają one zdrowiu i życiu ludzi oraz środowisku. Dlatego pomagamy kolejnym samorządom, by wesprzeć je w usuwaniu tych zagrożeń, bo to ogromne wydatki.  Już wiem, że 14 kolejnych organów administracji terenowej otrzyma w ciągu kilku miesięcy możliwość otrzymania wsparcia finansowego. Aż 7 lokalizacji w tej dodatkowej puli pieniędzy z NFOŚiGW znajduje się w województwie śląskim” – przekazała ministra.

Wśród 14 lokalizacji, które mogą liczyć na dofinansowanie z resortu, połowa znajduje się w woj. śląskim. Łączna kwota potrzebna do usunięcia z tych miejsc odpadów wynosi blisko 57 mln zł. Łączna kwota potrzebna do usunięcia odpadów we wszystkich 14 lokalizacjach wynosi ok. 100 mln zł. To dodatkowe środki, ponieważ 200 mln zł z rezerwy celowej budżetu państwa już zostało przyznane 9 samorządom.

Zgodnie z informacją resortu, dodatkowe wsparcie na usunięcie odpadów otrzymają następujące gminy i powiat:

  • gmina Głogów (woj. dolnośląskie);
  • gmina Bolesławiec (woj. dolnośląskie);
  • gmina Dobrcz (woj. kujawsko-pomorskie);
  • gmina Miechów (woj. małopolskie);
  • gmina Knurów (woj. śląskie);
  • powiat m. Gliwice (woj. śląskie);
  • gmina Częstochowa (woj. śląskie);
  • gmina Mykanów, msc. Pasieka (woj. śląskie);
  • gmina Strumień (woj. śląskie);
  • gmina Hażlach, msc. Kończyce Wielkie (woj. śląskie);
  • gmina Hażlach, msc. Zamarski (woj. śląskie);
  • gmina Rozdrażew (woj. wielkopolskie);
  • gmina Chodów (woj. wielkopolskie);
  • gmina Dygowo (woj. zachodniopomorskie).

Ministerstwo przekazało, że powyższa lista zawiera lokalizacje, w których zostały nielegalnie nagromadzone odpady niebezpieczne szczególnie zagrażające życiu i zdrowiu ludzi i względem których samorządy są przygotowane formalnie, tzn. mają wydane odpowiednie decyzje administracyjne do rozpoczęcia procedury usunięcia odpadów.

200 mln zł z rezerwy celowej

Zdaniem resortu klimatu samorządy niejednokrotnie wskazywały, że problemem w realizacji usuwania odpadów są zbyt małe środki finansowe. Dlatego w 2024 r. znowelizowano przepisy w celu stworzenia dodatkowej możliwości przekazania środków finansowych organom samorządowym z rezerwy celowej budżetu państwa. Jednocześnie w ustawie budżetowej udało się zabezpieczyć środki finansowe z rezerwy celowej na 2025 r. w wysokości 200 mln zł na usuwanie nielegalnie zdeponowanych odpadów.

W wyniku pierwszego naboru wyłoniono dziewięć pierwszych lokalizacji do uprzątnięcia nielegalnych składowisk. Znajdowały się tam odpady chemiczne, farby, lakiery, oleje i rozpuszczalniki organiczne. 

Hennig-Kloska zaznaczyła wówczas, że do likwidacji zakwalifikowano 23 lokalizacje, a 200 mln zł wystarczy na likwidację dziewięciu. Na usunięcie reszty potrzeba było kolejnych 113 mln zł.

mc/
 

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz


Dodaj komentarz

🙂🤣😐🙄😮🙁😥😭
😠😡🤠👍👎❤️🔥💩 Zamknij

Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu zawiercie365.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz

OSTATNIE KOMENTARZE

0%