Zamknij

Centralny Ośrodek Informatyki ulepsza ePłatności w mObywatelu: nowe możliwości dla JST

06:34, 07.05.2025 Aktualizacja: 06:42, 07.05.2025
Skomentuj PAP PAP

Jak podkreśliła w rozmowie z Serwisem Samorządowym PAP Karolina Matysiak, dyrektor ds. rozwoju usług płatniczych w COI, ePłatności od początku są tworzone we współpracy z samorządami, aby jak najlepiej odpowiadać na ich potrzeby. Pilotaż usługi rozpoczął się w maju 2023 roku, a pierwszą funkcjonalnością była możliwość regulowania podatku od nieruchomości w Bydgoszczy. Dotychczas z systemem zintegrowały się 64 samorządy, a kolejne 30 jest w trakcie formalności.

„Usługa jest szczególnie wartościowa dla mniej zaawansowanych cyfrowo urzędów, które mogą w prosty sposób zaoferować mieszkańcom nowoczesne rozwiązania bez konieczności tworzenia własnych systemów” – wyjaśniła Matysiak.

„Pilotaż traktujemy jako projekt produkcyjny, nastawiony na szybkie reagowanie na potrzeby urzędów. Regularne webinaria i konferencje informują samorządy o możliwościach systemu, a ścisła współpraca z użytkownikami umożliwia wprowadzanie ulepszeń na bieżąco” – dodała.

Najnowszą funkcjonalnością, uruchomioną 1 kwietnia 2025 roku, jest możliwość wnoszenia opłat z inicjatywy mieszkańca, np. za odpis aktu stanu cywilnego. System automatycznie przesyła potwierdzenie płatności do urzędu, co usprawnia procesy administracyjne i eliminuje konieczność dostarczania papierowych dowodów. Pierwszym samorządem, który wdrożył to rozwiązanie, jest Złotoryja.

„To niewielka gmina, licząca kilka tysięcy mieszkańców, z małym urzędem. Mimo to Złotoryja jako pierwsza w Polsce umożliwiła ePłatności kartami, a teraz jako pierwsza wprowadziła opłaty z inicjatywy mieszkańca. To dowód, że nasz system jest dostępny także dla małych samorządów” – podkreśliła Matysiak.

Jej zdaniem kluczową zaletą usługi jest jej bezkosztowość – zarówno dla urzędów, jak i mieszkańców. W odróżnieniu od komercyjnych dostawców, którzy pobierają prowizje (przerzucane na urząd lub mieszkańca), ePłatności są całkowicie darmowe. Urząd musi jedynie zintegrować się z systemem, co nie wymaga dodatkowych nakładów na narzędzie.

„Kolejnym atutem jest dostępność przez aplikację mObywatel i portal mObywatel.gov.pl, które są powszechnie znane i szeroko wykorzystywane. Dzięki temu samorządy bez własnych portali czy elektronicznych kanałów dostępu do mieszkańców zyskują gotowe rozwiązanie do realizacji płatności” – dodała Matysiak.

Nasza rozmówczyni zwróciła również uwagę na kolejną ważną cechę ePłatności, jaką jest wspieranie komunikacji urzędów z mieszkańcami.

„Aplikacja wysyła powiadomienia o zbliżających się terminach płatności lub zaległościach, co pomaga uporządkować finanse zarówno po stronie mieszkańca, jak i urzędu” – zaznaczyła Matysiak. „Takie przypomnienia często ujawniają zaległości, które mieszkaniec może szybko uregulować, lub błędy w systemie urzędu, które są błyskawicznie wyjaśniane dzięki lepszemu przepływowi informacji” - dodała.

Proces integracji z ePłatnościami jest bardzo prosty. Wymaga od urzędu podpisania trójstronnego porozumienia (z COI, Ministerstwem Cyfryzacji i Bankiem Gospodarstwa Krajowego) oraz technicznego dostosowania systemów dziedzinowych. Dokładny czas integracji zależy od specyfiki urzędu, a w szczególności od jego dostawcy oprogramowania.

COI planuje także rozwiązania dla mniejszych, mniej zinformatyzowanych urzędów. Na przełomie 2025 i 2026 roku ma zostać uruchomiony panel użytkownika, umożliwiający ręczne wprowadzanie danych o zobowiązaniach przez przeglądarkę. To odpowiedź na potrzeby urzędów, które nie korzystają z zaawansowanych systemów dziedzinowych i wciąż operują w dużej mierze na papierze. Takie rozwiązanie pozwoli nawet najmniejszym samorządom oferować ePłatności.

COI i Ministerstwo Cyfryzacji pracują również nad programem dotacji dla samorządów na integrację z ePłatnościami. W poprzednich latach takie wsparcie było już realizowane, a w 2025 roku planowane jest jego wznowienie. Proces będzie oparty na prostych wnioskach, a priorytetem będzie szybkie wdrożenie.

W 2026 roku COI planuje dalszy rozwój usługi, w tym integrację z centralnymi e-usługami i rozszerzenie metod płatności, w tym integracja z portfelami cyfrowymi, takimi jak Apple Pay czy Google Pay. Celem jest uczynienie ePłatności standardem dla wszystkich transakcji administracyjnych, niezależnie od rodzaju urzędu czy miejsca zamieszkania obywatela.

mam/

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz


Dodaj komentarz

🙂🤣😐🙄😮🙁😥😭
😠😡🤠👍👎❤️🔥💩 Zamknij

Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu zawiercie365.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz

0%