Zamknij

Będą zmiany w zatrudnianiu audytorów w samorządach. MF przedstawiło projekt

18:19, 01.05.2025 Aktualizacja: 18:32, 01.05.2025
Skomentuj PAP PAP

W środę, 30 kwietnia na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt nowelizacji ustawy o finansach publicznych, który zawiera szereg rozwiązań regulujących zasady prowadzenia kontroli zarządczej i audytu w jednostkach sektora finansów publicznych.  

Z perspektywy samorządów jedną z najważniejszych zmian jest propozycja podwyższenia do 67 mln zł wysokości tzw. kwoty progowej, po przekroczeniu której powstaje obowiązek prowadzenia audytu wewnętrznego. Obecnie obowiązek prowadzenia audytu w samorządzie pojawia się, jeżeli ujęta w uchwale budżetowej jednostki kwota dochodów i przychodów lub kwota wydatków i rozchodów przekroczyła wysokość 40 mln zł.

Zgodnie z przepisami audyt może prowadzić zarówno audytor zatrudniony w gminie albo usługodawca zewnętrzny. Przy czym audyt może być prowadzony przez usługodawcę, jeżeli ujęta w uchwale budżetowej JST kwota dochodów i przychodów oraz kwota wydatków i rozchodów jest niższa niż 100 mln zł. Projektowana nowelizacja podwyższa także tą kwotę do 168 mln zł.  

 

Resort finansów wyjaśnił, że kwoty progowe nie były zmieniane od wejścia w życie przepisów w tym zakresie i "wskazane jest ich urealnienie". Podkreslono przy tym, że postulowała to także Krajowa Rada RIO oraz NIK w jednym z wniosków sformułowanych po kontroli „Audyt wewnętrzny w jednostkach samorządu terytorialnego”.

 

Projekt Ministerstwa Finansów przewiduje także doprecyzowanie momentu od kiedy powstaje obowiązek prowadzenia audytu.

Jak wyjaśniono w uzasadnieniu, cześć mniejszych samorządów ma trudności z interpretacją przepisów w tym zakresie. Dotyczy to zwłaszcza sytuacji, gdy w uchwalonym budżecie (pierwotnym) wymóg zatrudnienia audytora nie był spełniony, a przekroczenie progów kwotowych nastąpiło w trakcie roku budżetowego. 

 

Zgodnie z projektem do powstania obowiązku prowadzenia audytu wewnętrznego w jednostce jest niezbędne, aby przekroczenie kwoty 67 mln zł nastąpiło w dwóch następujących po sobie latach budżetowych. Wskazano przy tym dzień 1 kwietnia roku budżetowego następującego po dwóch kolejnych latach, w których nastąpiło przekroczenie kwot określonych w przepisach, jako datę powstania obowiązku prowadzenia audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych.

Zdaniem MF rozwiązanie to pozwoli kierownikom jednostek na podjęcie z wyprzedzeniem odpowiednich działań i terminowe rozpoczęcie prowadzenia audytu w jednostkach. 

mp/
 

 

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%