Zamknij

CPK: prędkość 350 km/h kluczowa dla atrakcyjności Kolei Dużych Prędkości

PAP 19:29, 04.09.2025 Aktualizacja: 19:31, 04.09.2025
Skomentuj PAP PAP

Według CPK skrócone czasy przejazdów mają być kluczem do sukcesu Kolei Dużych Prędkości w Polsce.

Tylko pełne wykorzystanie parametrów infrastruktury KDP zapewni konkurencyjność oferty i przyciągnie pasażerów - oceniła spółka Centralny Port Komunikacyjny w czwartkowym komunikacie. Dlatego CPK zwiększyło maksymalną prędkość eksploatacyjną na projektowanych liniach z 250 do 350 km/h.

CPK przypomniał, że projektowana linia "Y" Warszawa - CPK - Łódź - Wrocław/Poznań od 2017 r. była przygotowywana z parametrami geometrycznymi pozwalającymi na jazdę z prędkością 350 km/h. Poprzedni zarząd spółki planował jednak ograniczenie prędkości eksploatacyjnej do 250 km/h, co - jak wskazuje obecne kierownictwo - oznaczałoby niewykorzystanie 30 proc. potencjału inwestycji i czasy przejazdów porównywalne z istniejącą trasą przez Konin i Kutno.

Jak przekazał CPK, według analiz Pasażerskiego Modelu Transportowego, utrzymanie ograniczenia do 250 km/h mogłoby skutkować nawet mniejszą liczbą pasażerów niż na obecnych liniach. - Na świecie nie ma przykładów, aby kosztowna infrastruktura KDP była eksploatowana zaledwie na 70 proc. swoich możliwości - podkreślił CPK.

Zgodnie z przyjętym rozwiązaniem rozkłady jazdy pociągów będą układane na 320 km/h, a w razie posiadania odpowiedniego taboru możliwe będzie osiąganie 350 km/h. Spółka wskazuje, że przejazd z Warszawy do Wrocławia i Poznania ma wynosić odpowiednio 1 godz. 36 min i 1 godz. 38 min wobec obecnych ok. 4 godzin i 2 godz. 15 min.

Linia "Y" o długości 480 km, z odnogami do Poznania i Wrocławia, została określona jako priorytet inwestycyjny CPK. Spółka zaznaczyła, że tylko realizacja projektu w docelowych parametrach pozwoli na stworzenie systemu naczyń połączonych i zapewni przewagę konkurencyjną wobec transportu drogowego i lotniczego.

W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku.

Zgodnie z przyjętym harmonogramem budowa Lotniska CPK na terenie gmin Baranów, Wiskitki i Teresin ma rozpocząć się w 2026 r. W 2031 r. port lotniczy ma uzyskać niezbędne certyfikacje, a w 2032 r. ma zostać oddany do użytku wraz z pierwszym odcinkiem KDP w Polsce: Warszawa - CPK - Łódź. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł. (PAP)

pif/ mmu/

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarze (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz


Dodaj komentarz

🙂🤣😐🙄😮🙁😥😭
😠😡🤠👍👎❤️🔥💩 Zamknij

Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu zawiercie365.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz

OSTATNIE KOMENTARZE

0%