Według CPK skrócone czasy przejazdów mają być kluczem do sukcesu Kolei Dużych Prędkości w Polsce.
Tylko pełne wykorzystanie parametrów infrastruktury KDP zapewni konkurencyjność oferty i przyciągnie pasażerów - oceniła spółka Centralny Port Komunikacyjny w czwartkowym komunikacie. Dlatego CPK zwiększyło maksymalną prędkość eksploatacyjną na projektowanych liniach z 250 do 350 km/h.
CPK przypomniał, że projektowana linia "Y" Warszawa - CPK - Łódź - Wrocław/Poznań od 2017 r. była przygotowywana z parametrami geometrycznymi pozwalającymi na jazdę z prędkością 350 km/h. Poprzedni zarząd spółki planował jednak ograniczenie prędkości eksploatacyjnej do 250 km/h, co - jak wskazuje obecne kierownictwo - oznaczałoby niewykorzystanie 30 proc. potencjału inwestycji i czasy przejazdów porównywalne z istniejącą trasą przez Konin i Kutno.
Jak przekazał CPK, według analiz Pasażerskiego Modelu Transportowego, utrzymanie ograniczenia do 250 km/h mogłoby skutkować nawet mniejszą liczbą pasażerów niż na obecnych liniach. - Na świecie nie ma przykładów, aby kosztowna infrastruktura KDP była eksploatowana zaledwie na 70 proc. swoich możliwości - podkreślił CPK.
Zgodnie z przyjętym rozwiązaniem rozkłady jazdy pociągów będą układane na 320 km/h, a w razie posiadania odpowiedniego taboru możliwe będzie osiąganie 350 km/h. Spółka wskazuje, że przejazd z Warszawy do Wrocławia i Poznania ma wynosić odpowiednio 1 godz. 36 min i 1 godz. 38 min wobec obecnych ok. 4 godzin i 2 godz. 15 min.
Linia "Y" o długości 480 km, z odnogami do Poznania i Wrocławia, została określona jako priorytet inwestycyjny CPK. Spółka zaznaczyła, że tylko realizacja projektu w docelowych parametrach pozwoli na stworzenie systemu naczyń połączonych i zapewni przewagę konkurencyjną wobec transportu drogowego i lotniczego.
W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku.
Zgodnie z przyjętym harmonogramem budowa Lotniska CPK na terenie gmin Baranów, Wiskitki i Teresin ma rozpocząć się w 2026 r. W 2031 r. port lotniczy ma uzyskać niezbędne certyfikacje, a w 2032 r. ma zostać oddany do użytku wraz z pierwszym odcinkiem KDP w Polsce: Warszawa - CPK - Łódź. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł. (PAP)
pif/ mmu/
Ulica Szkolna w Rokitnie Szlacheckim tonie w dziurach!
Po prostu wstyd, aby w XXI wieku były jeszcze w Polsce drogi z dziurami, jak ser szwajcarski.
Piotr
14:55, 2025-05-20
Krzysztof Cugowski porwał publiczność w Zawierciu!
Świetny koncert. Jednak autor artykułu podaje nieprawdziwe informacje. Krzysztof Cugowski na tym koncercie nie zaprezentował utworów Takie Tango i Bal wszystkich świętych.
Agata
21:34, 2025-02-04
Uroczysta Przysięga Wojskowa Żołnierzy w Zawierciu
jak zwykle Wasi reporterzy na miejscu:)
speedo
06:14, 2024-12-03
Jak spełniono marzenia strażaków z Zawiercia?
Nic nowego znowu władza piastuje swojego 👎
Henryk
18:22, 2024-11-11
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu zawiercie365.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz